دیدبانی برای ایران

دیدبانی برای ایران
طبقه بندی موضوعی

الزامات راهبردی طرح جدید مجلس برای مذاکرات هسته ای

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تکلیف موضوعات اختلافی تحریم، بازرسی و تحقیق و توسعه را در توافق نهایی معین کرد.

 ایران هسته ای- کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تکلیف موضوعات اختلافی تحریم، بازرسی و تحقیق و توسعه را در توافق نهایی معین کرد.

این کمیسیون روز سه شنبه 26 خرداد (16 ژوئن) با تصویب یک ماده واحده، تاکید کرد که:

اولا همه تحریم ها باید به طور یک جا و یکپارچه روز امضای توافق لغو شود. به این ترتیب، توافقی که در برگیرنده تعلیق بخشی از تحریم ها طبق یک جدول زمانی و مشروط به راستی آزمایی آژانس باشد را نخواهد پذیرفت.

ثانیا این ماده واحده مقرر می کند با یا بدون اجرای پروتکل الحاقی، هیچ دسترسی به مکان ها، تجهیزات، افراد و اسناد نظامی و امنیتی ایران وجود نخواهد داشت.

ثالثا این طرح هرگونه محدودیت بر برنامه تحقیق و توسعه هسته ای ایران را ممنوع می کند.

در صورت تصویب این طرح در مجلس، توافق نهایی که مذاکرات برای تدوین آن تا 9 تیر 1394 جدی تر شده، نمی تواند به شکل کنونی باقی بماند و باید در آن تجدید نظرهای اساسی صورت بگیرد.

این طرح روز یکشنبه آینده (31 خرداد) در صحن مجلس بررسی خواهد شد.

احتمال تصویب این طرح با اکثریت آراء نمایندگان بسیار بالاست.

متن کامل این ماده واحده چنین است:

در راستای صیانت از منافع ملی و رعایت مقررات پادمان معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای هرگونه نتایج مذاکرات هسته ای با کشورهای 1 + 5 در صورتی معتبر است که الزامات زیر به صورت شفاف رعایت شود:

1 - کلیه تحریم ها به عنوان بخشی از توافقنامه در روز توافق به طور کامل و یکپارچه لغو شود.

2 - در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی، آژانس بین المللی انرژی اتمی مجاز به انجام نظارت های متعارف از سایت های هسته ای است. دسترسی به کلیه اماکن نظامی، امنیتی و حساس غیرهسته‌ای، اسناد و دانشمندان ممنوع است.

3 - هیچ محدودیتی برای کسب دانش و فناوری صلح آمیز هسته ای و تحقیق و توسعه پذیرفته شده نیست و باید مصوبات شورای عالی امنیت ملی رعایت شود.

تبصره 1: براساس اصول 77 و 125 قانون اساسی، نتیجه مذاکرات باید جهت تطبیق با قانون اساسی و مصوبات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

تبصره 2: وزیرامورخارجه موظف است روند اجرای توافقنامه را هر 6 ماه یکبار به مجلس شورای اسلامی گزارش دهد. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز هر شش ماه یک بار گزارش روند حسن اجرای توافقنامه را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه می کند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی